Kanon Biblii – źródła, przekaz, znaczenie
Historia kanonu ksiąg świętych Starego i Nowego Testamentu jest niezwykle ważna i fascynująca. Jego kształtowanie się nie było jednorazowym aktem ani odgórnie narzuconą decyzją, lecz owocem żmudnego wielowiekowego procesu, który odbywał się najpierw w obrębie biblijnego Izraela, a następnie Kościoła apostolskiego i judaizmu rabinicznego. Księgi święte powstały z wiary i dla wiary, a więc tak samo istotne jak zapisy, było ich przekazywanie z pokolenia na pokolenie, a także indywidualne oraz wspólnotowe czytanie i rozważanie.
Kolejny, 49. tom „Prymasowskiej Serii Biblijnej” wypełnia przestrzeń, która nie została dotąd w tej serii wydawniczej należycie zagospodarowana. Wprawdzie w kilku poprzednich publikacjach PSB problematyka kanonu była już podejmowana, ale w żadnym nie została rozwinięta tak obszernie i wyczerpująco, jak na to zasługuje.
Ponieważ kanon Biblii ma integralny związek z chrześcijańską tożsamością, bo powinniśmy wiedzieć, z jakiej skały zostaliśmy wyciosani, nie sposób przecenić potrzeby i wartości tej książki. Ukazuje ona Biblię jako prawdziwą bibliotekę, wielce zróżnicowaną od strony kulturowej, historycznej i językowej, lecz stanowiącą jedność teologiczną. Jej trzonem jest zapis pamięci o stopniowym objawianiu się Boga, które osiągnęło szczyt w osobie i posłannictwie Jezusa Chrystusa. Sięgając po Biblię, powinniśmy wiedzieć dlaczego i jak powstawała, żeby przyjąć i docenić jej przesłanie jako mocno zakorzenione w wierze biblijnego Izraela i Kościoła apostolskiego. Właśnie dlatego jest ona godna wiary i pełnego zaufania, na jakie zasługuje, dzięki czemu możemy zasadnie uznać ją za bezpieczny drogowskaz dla naszego życia.
Ks. prof. zw. dr hab. Waldemar Chrostowski
Laureat Nagrody Ratzingera (2014)
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Dane książki:
Tytuł: KANON BIBLII
źródła, przekaz, znaczenie
Wydanie: pierwsze
Data i miejsce wydania: Warszawa 2021
Autor: Lee Martin McDonald
Format: 165 x 235 mm
Oprawa: twarda z obwolutą, złote tłoczenia, szyta nicią, z kapitałką
Liczba stron: 640
Wydawca: Oficyna Wydawnicza VOCATIO
ISBN: 978-83-7829-324-8
Fragm. wprowadzenia
Wiele lat temu, gdy prowadziłem spotkania w grupie biblijnej w swoim kościele, jeden ze świeckich uczestników zadał mi dość proste pytanie, na które nie byłem przygotowany: „Dlaczego niektóre starożytne księgi weszły do naszych Biblii, a inne nie?”. Zapytał też o znaczenie tej kwestii dla dzisiejszych chrześcijan. Odpowiadając prosto na pierwsze pytanie, należy stwierdzić, że Biblia należy do wielkich zasobów Kościoła i bez niej nie wiedzielibyśmy, kim jest Bóg, kim jesteśmy my jako lud Boży i jaka jest wola Boża względem nas. Ale gdyby ktoś nas spytał, dlaczego w starożytności niektóre księgi zostały włączone do naszej Biblii, a inne nie? Które księgi powinny być częścią Biblii? A skoro obecnie używane tłumaczenia Biblii nie zawierają takich samych ksiąg, jaki zbiór ksiąg powinniśmy czytać?
Można by także zapytać, dlaczego katolicy przyjęli inny zbiór ksiąg biblijnych niż protestanci i dlaczego chrześcijanie prawosławni używają Biblii z jeszcze dłuższą listą ksiąg niż katolicy i protestanci. Dlaczego zbiór ksiąg Starego Testamentu w Biblii protestanckiej jest taki sam jak w Biblii Hebrajskiej, ale zostały one umieszczone w innej kolejności? Kto ma rację i skąd mamy to wiedzieć? Ważna jest nie tylko wiedza o księgach, którym udało się wejść do naszych wersji Biblii, ale też wiedza o tych księgach, które zostały usunięte.
Kto podjął takie decyzje i jakie kryteria zastosowano? Czy wszystkie księgi odzwierciedlają wolę Boga względem Kościoła? Czy wiara chrześcijan zmieniłaby się istotnie, gdyby inne księgi zostały dodane do Biblii i gdyby inne zostały z niej wykreślone?Powyższe pytania są pytaniami o kanon Biblii i dotyczą ksiąg biblijnych, które obecnie czytamy w kościołach. Te pytania łatwiej zadać niż na nie odpowiedzieć; niemniej jednak, wszystkie pytania są ważne dla wspólnot religijnych kierujących swoim istnieniem i posługą według